Je laatste bezoek was op Het is 21 feb 2017, 16:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Datacommunicatie
BerichtGeplaatst: 02 jan 2010, 17:41 

Hallo

Ik zie dat het hier aardig rustig is maar toch gok ik het erop.
Aangezien op de site wel genoeg kennis vermeld staat :shock:
maargoed.

Ik ben een verslag aan het schrijven over datacommunicatie
ik ben aangekomen bij het hoofstukje twistedpair.

nu heb ik al uit gelegd hoe een twistedpair kabel is opgebouwdt en ook welke vormen je hebt.
maar ik wou het nog hebben over belang van bescherming van buitenaf (elektrisch)
en wou dit uitleggen met waarom een cat 5 minder beschermd is dan een cat 7. dit heeft natuurlijk te maken met de bandbreedte van de kabel.

maar ik weet echt niet hoe ik dit goed kan verwoorden. hoe laat ik nou zien wat de invloed van buitenaf is bij een hogere bandbreedte? en ook nog op leken nivo :mrgreen:
dus zonder de nodige formule`s enzo

verder wat is eigenlijks de spanning die wordt gebruikt bij ethernet?

mvg peter

Meld dit bericht
Offline Profiel Stuur privébericht E-mail  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Datacommunicatie
BerichtGeplaatst: 05 jan 2010, 18:49 
Site Admin

Hoi Peter,

Een goed gok zou ik zeggen :P.

Het is belangrijk dat een kabel voldoende afgeschermd wordt om te voorkomen dat er signaal verloren gaat tijdens het datatransport en dat de kabel uitstraalt op andere apparatuur.

Een cat. 5 kabel is minder beschermd is dan een cat. 7 kabel, dit komt door de bescherming van de kabel als geheel, maar ook door de manier waarop de individuele aders in de kabel verwerkt zijn. Op http://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair vind je het volgende overzicht met categorieën. De bandbreedte staat erachter vermeld.

• Cat 1: Currently unrecognized by TIA/EIA. Previously used for POTS telephone communications, ISDN and doorbell wiring.
  • Cat 2: Currently unrecognized by TIA/EIA. Previously was frequently used on 4 Mbit/s token ring networks.
  • Cat 3: Currently defined in TIA/EIA-568-B, used for data networks using frequencies up to 16 MHz. Historically popular for 10 Mbit/s Ethernet networks.
  • Cat 4: Currently unrecognized by TIA/EIA. Defined up to 20 MHz, and was frequently used on 16 Mbit/s token ring networks.
  • Cat 5: Currently unrecognized by TIA/EIA. Defined up to 100 MHz, and was frequently used on 100 Mbit/s Ethernet networks. May be unsuitable for 1000BASE-T gigabit ethernet.
  • Cat 5e: Currently defined in TIA/EIA-568-B. Defined up to 100 MHz, and is frequently used for both 100 Mbit/s and 1000BASE-T Gigabit Ethernet networks.
  • Cat 6: Currently defined in TIA/EIA-568-B. Defined up to 250 MHz, more than double category 5 and 5e.
  • Cat 6a: Currently defined in ANSI/TIA/EIA-568-B.2-10. Defined up to 500 MHz, double that of category 6. Suitable for 10GBase-T.
  • Cat 7: An informal name applied to ISO/IEC 11801 Class F cabling. Defined up to 600 MHz. This standard specifies four individually-shielded pairs (STP) inside an overall shield.
  • Cat 7a: An informal name applied to Amendment 1 of ISO/IEC 11801 Class F cabling. Defined up to 1000 MHz.

Als je de invloed wilt laten zien zonder formules, dan zou je evt. een schetsje kunnen maken.

De spanning die voor ethernet gebruikt wordt is afhankelijk van de versie. Voor 100BASE-TX ligt deze tussen de -1 en +1 V. Voor 1000BASE-TX, is dit tussen de -2 en +2 V.

Meld dit bericht
Offline Profiel Stuur privébericht  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]