Je laatste bezoek was op Het is 10 mei 2021, 01:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Noodzaak van windenergie
BerichtGeplaatst: 13 dec 2007, 17:34 

We leven in een economie die (bijna) geheel afhankelijk is van niet duurzame-energiebronnen zoals aardolie en gas. Sinds we ons hoe langer hoe meer gaan realiseren dat aardolie en gas ook wel eens op zouden kunnen raken is de discussie omtrent het gebruik van alternatieve energiebronnen weer actueel. Windenergie is er daar een van. Over de voor- en nadelen ervan wordt vaak gediscuseerd. Ik ben wel benieuwd wat jullie opvattingen zijn. Kan windenergie een alternatief zijn voor fossiele brandstoffen?

Meld dit bericht
Offline Profiel Stuur privébericht  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Waarom zullen we windenergie als duurzame energie gaan gebru
BerichtGeplaatst: 14 dec 2007, 14:11 

Waarom zullen we windenergie als duurzame energie gaan gebruiken??

Er zitten naar mijn menig meer nadelen dan voordelen aan windenergie. Ten eerste is het veel duurder “Op plekken met veel wind bedragen de kosten om met een moderne turbine elektriciteit op te wekken ongeveer 0,05 per kilowattuur. Landinwaarts loopt dat bedrag op tot 0,08. Ter vergelijking: de kosten van elektriciteit uit fossiele brandstoffen zoals gas en steenkool bedragen circa ¬ 0,04 per kilowattuur” [VROM]. Ten tweede is het pure landschapsvervulling die rare witte masten want ze zien er niet uit en maken bovendien behoorlijk wat lawaai en tevens zijn ze ook niet heel diervriendelijk. Ten derde kunnen we beter gebruik gaan maken van bijvoorbeeld koolzaadolie, op deze mannier sla je twee vliegen in één klap , want boeren kunnen van de koolzaad hun bestaan maken en het ziet er bij zomerdag ook nog mooi uit al die gele velden.

Meld dit bericht
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Lijkt me duidelijk, Windenergie!
BerichtGeplaatst: 19 dec 2007, 12:27 

-Het verschil in prijs tussen windenergie en fossiele enerige is nu nog een cent, maar wanneer we nog een paar jaar wachten is dit verschil verdwenen en zal windenergie goedkoper zijn. Maar om onszelf ook na het opraken van de fossiele brandstoffen te kunnen garanderen van voldoende energie zullen we al moeten investeren in nieuwe manieren om dit op te wekken.

-Wat is landschapsvervuiling? Lijkt me geen issue.

-Koolzaadolie, palmolie en andere soortgelijke manieren van biobrandstof zorgen op dit moment al voor grote milieuproblemen doordat grote oppervlakten natuurgebied moeten wijken voor akkers om dit te verbouwen. Ook gaat dit ten koste van de productie van gewassen die wij nodig hebben als voedsel! Dit is mijns inziens dus geen bio brandstof.

Meld dit bericht
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008, 13:04 
Site Admin

Citaat:
-Het verschil in prijs tussen windenergie en fossiele enerige is nu nog een cent, maar wanneer we nog een paar jaar wachten is dit verschil verdwenen en zal windenergie goedkoper zijn. Maar om onszelf ook na het opraken van de fossiele brandstoffen te kunnen garanderen van voldoende energie zullen we al moeten investeren in nieuwe manieren om dit op te wekken.

-Wat is landschapsvervuiling? Lijkt me geen issue.

-Koolzaadolie, palmolie en andere soortgelijke manieren van biobrandstof zorgen op dit moment al voor grote milieuproblemen doordat grote oppervlakten natuurgebied moeten wijken voor akkers om dit te verbouwen. Ook gaat dit ten koste van de productie van gewassen die wij nodig hebben als voedsel! Dit is mijns inziens dus geen bio brandstof.

Hier sluit ik me helemaal bij aan!
Ik wil hier nog aan toevoegen dat we vooral niet alleen naar windenergie moeten kijken, maar ook moeten blijven investeren in andere 100 % duurzame-oplossingen als zonne-energie, waterkracht ed. Vooral op het vlak van zonne-energie valt m.i. nog veel te winnen :!:

Meld dit bericht
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]  Moderator: supdup

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]